• صفحة 1 من%
  • 1
مشرف المنتدى: king  
مجتمع uCoz العربي للدعم والمساعدة » تواصل » لديك سؤال؟ اسئل هنا! » مساعدة ضرورى - بخصوص الكتل العامة (هام جداَ)
مساعدة ضرورى - بخصوص الكتل العامة
elsayed
السمعة: 1
مشاركة # 1 | 01:33
هل يمكن تشغيل كود كتلة عامة او الاشارات الذى يكون كالتالى مثلا $GLOBAL_BFOOTER$ فى صفحة مصممة خارجين

الخلاصة انا عايز حل علشان اشغل الكود اللى زى دى فى صفحة مصممة خارجين بدون نسخ محتوى الكتلة فى الصفحة المصممة

او يكون فى كود يضاف الى هذا الكود علشان يشتغل

وياريت محدش يقولى انسخ اللى داخل الكتلة فى الصفحة
king
السمعة: 20
مشاركة # 2 | 02:42
elsayed,

يمكن استخدام رموز يوكوز التي تقع داخل $$ في صفحات المصممه خارجا .. اي تختلف عن تصميم باقي الموقع بالطريقه التاليه

قم بانشاء صفحه جديده .. من محرر الصفحه .. انشاء صفحه ..

في الاسفل هناك خيار استخدام نموذج شخصي للصفحة. >> قم بتفعيله

وبعدها اذهب الى محرر الصفحه .. التجكم بتصميم html .. ابخث عن اسم الصفحه ستجده
تدخل عليه وقم بلصق كود التصميم الخاص بك مع رفع الصور ان وجدت وتغير اللازم

تذكر هذا الخيار متاح في حاله الضروره الى تصميم محتلف نهائيا لامر ما .. عدد الصفحات القصوى التي يمكن تفعيل الخدمه عليها هي ٢٠ فقط

لاحظ الصوره

مرفقات: 6484803.png (27.9 Kb)
elsayed
مشاركة # 3 | 03:08
انا عارف دى كله بس انا خلصت خاصية (النموذج الشخصى للصفحة ) اللى عددها 20 وانا مصمم صفحات باستخدم الفرونت بيج وبرامج تصميم بس

كود زى بتاع الاشارات اللى هو دى فى الاستدعاء ‪<script type="text/javascript" src="http://egypthd.ucoz.net/informer/12"></script>‬

بس بدل مايظهر الاشارات انا عاوزه يظهر الكتل العامة ، اللى انا عارف برضوا انا عددها لايزيد عن 10 كتل

يعنى المطلوب كود زى دى لاستدعاء الكتل وانا بحاول احل المشكلة دى وياريت حد يساعدنى لانه هاتفرق معايه كتير

وشكرا (KING ) للاهتمام
GamesGuide
السمعة: 0
مشاركة # 4 | 04:37
لو فهمى لمشكلتك صحيح جرب الدخول لصفحتك التصميمية وانت فى وضع البانى و عدل بتصميم و عدد الكتل العامة اللى تظهر فى الصفحة يمكن تنفع
amr1saied
السمعة: 0
مشاركة # 5 | 10:36
اخي العزيز انا لم افهمك بعد ربما لاني لم احاول ان اتعمق في هذا الموضوع ولكن انا عاينت مواقعك الثلاث واعجبوني صراحة اعجبني التصميم المميز

كيف صنعته هل باستخدام البرامج مثل الفرونت بيدج وكيف يكون موقع يوكوز بهذا الشكل ؟؟ +بعد تصميم الصفحة كيف تجعلها كاستايل ام هي استايل اصلا ؟؟
معلومات مهمة ولذلك قررت ان ابحث عن الموضوع بدءا من الان ولذلك اتمني الاجابة من كل مشارك في الموضوع خبير بهذه البرامج وكيفية تصميم هذه

الستايلات

تحياتي
مشاركة حٌررت بواسطة amr1saied - الأربعاء, 03.07.2013, 10:36
elsayed
مشاركة # 6 | 16:09
انا أسف لتاخير الرد بسبب تعطل الانترنت لدى

ياجماعة المشكلة انا مصمم صفحة (html.) ورفعتها الى مدير الملفات تمام من ضمن الاكواد اللى موجودة فى الصفحة كود زى دى مثلا $GLOBAL_BFOOTER$

المشكلة ان الكود دى لايعمل فى الصفحات المصممة الخارجية المفروض بقى يبقى فى كود استدعاء زى كود استدعاء الاشارات زى دى ‪<script type="text/javascript" src="http://egypthd.ucoz.net/informer/12"><

مع اختلاف الكود مثلا يبقى زى كدى ‪<script type="text/javascript" src="http://egypthd.ucoz.net/BFOOTER"><

المشكلة ان الكود الاخير دى لايعمل

واحد هايقولى انسخ اللى جوه الكتلة واعمله بيست مكان الكود اللى فى الصفحة المصممة

ها رد عليه واقله مش ينفع علشان انا عامل صفحات كتير جدا تصميم خارجى والكتلة هى عبارة عن قائمة يتم تحديثها يوميا وعلشان انسخ اللى فيها

واعمله بيست فى باقى الصفحات يبقى مش هانخلص

المهم من دى كله حل لتشغيل كود الكتل العامة فى الصفحات الخارجية

---------------------------
[b]amr1saied[/b],
---------------------------
اخى العزيز التصميم اللى فى موقع EGYPTHD.net دى عبارة عن اكواد مكتوبة ودى انا اللى عاملها البرنامج الوحيد اللى مستخدمه فيه هو الفوتشوب فقط لاغير

والفوتشوب لتصميم الصور الخلفية مش اكتر

اما باقى المواقع الخاصة بى دى اشكال جاهزة موجودة وانا معدل عليه بس

لكن الموقع الاخير اللى هو egypthd.ucoz.net ( EGYPTHD.net ) دى من كامل تصميمى وانا اعمل الان على حل بعض المشكلات فى نظام ياكوز

وانشاء الله عندما انتهى من الموقع ساكون باذن الله فى خدمتكم للاجابة عن اسئلة حضرتكم .

ونتمنى حل مشكلة الخوادم فى اسرع وقت ممكن .

بالتوفيق ؛؛
مجتمع uCoz العربي للدعم والمساعدة » تواصل » لديك سؤال؟ اسئل هنا! » مساعدة ضرورى - بخصوص الكتل العامة (هام جداَ)
  • صفحة 1 من%
  • 1
بحث: